środa, 6 sierpnia 2008

TO COŚ!

TO COŚ!
Konkurs przedłużony do 15 paźdzernika
Czy przy tworzeniu symbolu miejsca można wyjść poza tradycyjne myślenie o przedmiocie? Czy zapach, smak lub dźwięk mogą być jednoznacznym odwołaniem do niezwykłego połączenia architektury, natury, atmosfery czy sztuki? To jedno z wielu pytań, jakie postawili organizatorzy konkursu na „TO COŚ”, zapraszając tym samym młodych zdolnych do kreatywnego wysiłku.

Konkurs na „TO COŚ” może być interesującym wyzwaniem nie tylko dla projektantów. Jego organizatorzy - Stary Browar i Art Station Foundation (dawniej Kulczyk Foundation) - uważają, że każdy, kto ma otwarty umysł i chęć tworzenia rzeczy nietypowych, może zmierzyć się z tym zadaniem. Takie podejście daje dużą dowolność przy tworzeniu symbolu, który wykracza poza dotychczas spotykaną koncepcję gadżetu czy pamiątki. To kwestia dobrania odpowiedniego nośnika, który umożliwia zachowanie właściwości danej kompozycji - innego nośnika w przypadku melodii, aromatu, smaku, kształtu, czy wyglądu, lub też ich zestawień.

W zamyśle organizatorów niezwykłość „TO COŚ” będzie odzwierciedlona nie tylko w formie, ale również w jego treści. „TO COŚ” będzie wyrazem idei 50/50, która charakteryzuje wszystkie projekty stworzone przez Grażynę Kulczyk. Idea 50/50 zakłada bowiem, że każdy projekt składa się zawsze w połowie z działalności artystycznej. Natomiast druga połowa jest określana w zależności od specyfiki danej aktywności. W przypadku Starego Browaru jest to w 50 % sztuka i w 50% biznes, gdzie biznes jest celem rozwoju sztuki, a sztuka celem rozwoju biznesu. Dla porównania Art Stations Foundation to w 50% sztuka i w 50% edukacja, a w przypadku Blow up Hall jest to idea łączenia w równym stopniu sztuki i przyjemności wypoczynku.

Przy tworzeniu „TO COŚ” na pewno warto uruchomić wszystkie zmysły: smak, węch, dotyk, słuch, wzrok, ale także intuicję. Tak, aby „TO COŚ”, miało możliwość nie tylko przypominania o idei 50/50, ale także by stało się nośnikiem informacji dla osób, które jej jeszcze nie znają. Ponadto warto zrobić to nie tylko dla sprawdzenia swoich umiejętności, ale też dla nagrody w wysokości 10 tysięcy zł, czy też własnej satysfakcji. Z pewnością będzie ona tym większa, gdyż docelowo „TO COŚ” ma zostać przekazane do masowego rozpowszechniania i szerokiej dystrybucji. Warto również się skusić na podjęcie rękawicy i zmierzenie się z wyzwaniem, gdyż projekty będę oceniali wybitni znawcy projektowania: Beata Bochińska z Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, Magda Kochanowska z kwartalnika projektowego „2+3D” i Bogna Świątkowska z Fundacji Nowej Kultury Bęc Zmiana. W komisji konkursowej będzie również zasiadała Grażyna Kulczyk - twórczyni Starego Browaru oraz Agnieszka Sumelka z Art Stations Foundation.
Konkurs wspierany przez Vox Meble będzie trwać do 15 października, a szczegółowe informacje i wskazówki znajdują się w regulaminie na stronie internetowej www.starybrowar.pl.

Kontakt: Grzegorz Bibro, Dział PR, Stary Browar, pr@starybrowar.pl, tel. +48 (61) 8596048

Informacja uzupełniająca
Załącznik nr 1 do regulaminu konkursu na„TO COŚ” w formie briefu kreatywnego

Co jest tematem konkursu?
Projekt koncepcyjny i technologiczny „TO COŚ”.

Co to jest „TO COŚ”?
„TO COŚ” jest wyrazem idei 50/50.
„TO COŚ” może być przedmiotem, gadżetem, pamiątką, dokumentem, myślą, zapachem, dźwiękiem itp. Ważne jest to, że „TO COŚ” możemy dotknąć, usłyszeć, przeczytać czy powąchać; schować w torbie, położyć na półce, umieścić na ścianie lub desce rozdzielczej samochodu, aby zawsze spośród swojego otoczenia wyróżniało się "tym czymś " i bezwzględnie przypominało nam o idei 50/50.

„TO COŚ” nie musi, aczkolwiek może, mieć inną funkcję jak powyższa.
„TO COŚ” jest innowacyjne, oryginalne, atrakcyjne wizualnie lub akustycznie oraz wyróżniające się spośród form stworzonych dotychczas.
„TO COŚ” wyłamuje się ze standardów, jest ponadczasowe, intryguje i zachęca do interakcji.
„TO COŚ” może być samoistnym elementem lub częścią całości, którą można zbierać i kolekcjonować.
„TO COŚ” może, ale nie musi, mieć nazwę.
„TO COŚ“ jest opisane również w punkcie 4 regulaminu.

Co to jest idea 50/50?
Jest to nadrzędna idea wszystkich projektów stworzonych przez Grażynę Kulczyk. Idea 50/50 zakłada, że każdy projekt składa się w połowie z działalności artystycznej, a druga połowa jest określana w zależności od specyfiki danej działalności. W przypadku Starego Browaru jest to w 50 % sztuka i w 50% biznes, gdzie biznes jest celem rozwoju sztuki, a sztuka celem rozwoju biznesu. W pozostałych projektach jest to:
50% sztuki i 50% edukacji w przypadku Art Stations Foundation
50% sztuki i 50% przyjemności w przypadku hotelu Blow Up Hall

Którego z powyższych przedsięwzięć „TO COŚ” stanie się częścią?
Przede wszystkim chcemy żeby „TO COŚ” wyrażało ideę 50/50, a także odwoływało się do sztandarowej realizacji, jaką jest Stary Browar. Chcemy by na początek „TO COŚ” można było w Starym Browarze kupić lub dostać, żeby było częścią Starego Browaru poza Starym Browarem.

Aha. W taki razie wróćmy do początku: co to jest Stary Browar?
www.starybrowar.pl
www.kulczykfoundation.pl

Jakie są ograniczenia w zakresie koncepcji mojego projektu?
Nie ma żadnych.

Jakie są ograniczenia w zakresie technologii mojego projektu?
Nie ma ograniczeń dotyczących materiałów, z których ma być wykonane „TO COŚ”, jednak istotna jest jego trwałość i względna odporność na zniszczenia. Użyte materiały mogą, ale nie muszą, nawiązywać do podstawowych materiałów wykorzystanych przy rewitalizacji Browaru Huggera i budowie Starego Browaru, takich jak cegła, drewno, stal, szkło czy beton.
Dodatkowo ważne są również dla nas koszty produkcji i możliwość powielania projektu, aby „TO COŚ” było niedrogie i dostępne dla szerokiej grupy odbiorców – osób odwiedzających i klientów Starego Browaru.

Nie narzucamy również żadnych ograniczeń kolorystycznych, jednak wybór barw powinien mieć uzasadnienie i odwołanie do wizualnego lub funkcjonalnego charakteru Starego Browaru.

Jakie będzie główne kryterium oceny mojego projektu?
1. POMYSŁ.
2. Nawiązanie do idei 50/50 i jej sztandarowej realizacji - Starego Browaru.
3. Dostępność i koszt technologii wykonania.

Czy mogę wiedzieć, kto będzie mnie oceniał?
Uczestników konkursu będzie oceniać Kapituła Konkursu, której skład jest wymieniony w paragrafie IV regulaminu.

Do kiedy muszę nadesłać projekt:
Wszystkie prace muszą zostać przekazane do organizatora konkursu do 15.10.2008, a szczegółowe informacje znajdują się w paragrafie V regulaminu, definiującym ogólne zasady konkursu.

Kiedy mogę się spodziewać rozstrzygnięcia konkursu?
Konkurs zostanie rozstrzygnięty podczas narady kapituły konkursu, a zwycięzca zostanie ogłoszony do 15.10.2008.

Jak mam przygotować prezentację końcową mojego projektu?
Szczegółowe wytyczne dotyczące materiałów prezentujących projekt zawarte są w paragrafie I regulaminu, w definicji „Projekt „TO COŚ”.


Pełna wersja regulaminu na stronach internetowych:
www.starybrowar.pl
www.kulczykfoundation.pl

1 komentarz:

Anonimowy pisze...

bardzo ciekawe, dzieki

statystyka