wtorek, 27 maja 2008

Krytyka i rynek sztuki

Międzynarodowa konferencja
Krytyka i rynek sztuki

31maja- 1 czerwca 2008

SEKCJA POLSKA MIĘDZYNARODOWEGO STOWARZYSZENIA KRYTYKÓW SZTUKI AICA i Narodowa Galeria Sztuki Zachęta

Kuratorzy konferencji:

Dorota Monkiewicz (Muzeum Narodowe w Warszawie, Prezes Sekcji Polskiej AICA); Hanna Wróblewska (Narodowa Galeria Sztuki Zachęta)

Komitet Organizacyjny:

Monika Branicka (Galerie Magasin, Berlin), Maja Hussakowska (Uniwersytet Jagielloński), Lech Stangret (Galeria Foksal), Piotr Krajewski (WRO), Aneta Szyłak (Instytut Sztuki Wyspa)


SZCZEGÓŁY: http://aica-pl.org/konferencja/index.php

TEMAT I ZAKRES KONFERENCJI

Przedmiotem debaty jest krytyka w jej funkcji ocennej i związane z nią pytania:

  1. W jaki sposób kreowane są wartości na globalnej scenie artystycznej?
  2. Jaki jest mechanizm zapewnienia widzialności artyście?
  3. Prywatne/publiczne-partnerstwo? Konflikt? Wyzwanie?

Warunkiem przystąpienia do Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA w Polsce jest podpisanie deklaracji, w której kandydat oświadcza, że nie jest zaangażowany w działalność komercyjną na rynku sztuki. W ten sposób organizacja AICA definiuje status krytyka jako osoby niezależnej od instytucji rynku. Zapis ten nie nastręczał problemów w okresie powojennym, gdy w krajach komunistycznych taki rynek praktycznie nie istniał. Niebawem minie jednak dwadzieścia lat od czasu, kiedy sytuacja diametralnie się zmieniła.

Rozwijający się w ramach transformacji ustrojowej po 1989 roku rynek sztuki zwolna zaczyna ujawniać swoje zarysy. Jest to nowa sytuacja, wobec której wszyscy uczestnicy sceny artystycznej muszą się na nowo określić. Pojawiają się nowe obszary negocjacji: nie tylko pomiędzy krytykiem i artystą, czy krytykiem i kuratorem, ale także krytykiem i "marszandem", krytykiem i kolekcjonerem. Akty krytyczne w ich funkcji ocennej dokonywane są nie tylko w trakcie indywidualnej pracy krytyka, ale także w wyniku działalności instytucji publicznych i prywatnych: organizacji wystaw prestiżowych muzeów oraz globalnych spektakli art-worldu, takich jak biennale i targi sztuki. Pojawia się zasadnicze pytanie o wartości, które w wyniku tych działań są kreowane- czy wciąż chodzi o dzieło, czy o promocję szczególnie specjalistycznych towarów i usług? Interesuje nas język opisu tych sytuacji, tradycyjnie rozróżniający instytucje publiczne i prywatne, komercyjne i non-profit. Szczególnym przypadkiem są aspekty rynkowe działalności instytucji państwowych i samorządowych, które "produkują" wystawy i konkretne dzieła sztuki. Czy ostre rozróżnienie pojęciowe występujące w przytoczonych terminach języka pomiędzy sferą wartości niematerialnych oraz wartości rynkowych znajduje faktyczne odzwierciedlenie w nowej rzeczywistości ekonomicznej?

Konferencja ma na celu zidentyfikowanie i opis problemów, pojawiających się na styku tych dwóch obszarów, ujawnienie różnorodnych praktyk i rozwiązań, a także uzyskanie materiału do bardziej ogólnej refleksji na temat etyki zawodowej krytyka sztuki. Spodziewamy się, że udział zaproszonych gości z zagranicy, reprezentujących różnego typu instytucje artystyczne, mające wypracowane procedury oraz wieloletnie doświadczenie w kontaktach na styku instytucje publiczne/rynek sztuki przyczyni się do wzbogacenia debaty o istotne spostrzeżenia i rozwiązania.

PROGRAM

Obrady odbywają się w Sali Kinowej Zachęty
Plac Małachowskiego 3, Warszawa
Wejście od ul. Juliusza Burschego

Język konferencji: polski i angielski.

Tłumaczenie symultaniczne.

31 maja 2008 (sobota)

TEMAT I: W jaki sposób kreowane są wartości na globalnej scenie artystycznej?

10.00 - 10.15 powitanie
10.15 - 10.35Henry Meyric Hughes
KRYTYK SIĘ ŚMIEJE
10.40 - 11.00Eleanor Heartney
CZY KRYTYKA SZTUKI MOŻE PRZETRWAĆ W KONKURENCJI Z RYNKIEM SZTUKI?
11.05 - 11.25Christophe Domino
W POSZUKIWANIU ŚWIATA NA ZEWNĄTRZ: DZIAŁANIE NA GRANICY

Przerwa na kawę 11.25-11.40

TEMAT II: Jaki jest mechanizm zapewnienia widzialności artyście?

11.45 - 12.05Dorota Folga-Januszewska
KRYZYS, WOLNOŚĆ, PRZYZWOLENIE - STRATEGIE WARTOŚCI ARTYSTYCZNEJ I WARTOŚCI RYNKOWEJ
12.10 - 12.30Łukasz Gorczyca
12.35 - 12.55Kurt Kladler
CO JEST PRZEDSTAWIANE I CO WIDZIMY?

Przerwa na LUNCH: 13.00-14.00

14.05 - 14.25Pokaz projektu Katarzyny Kozyry The Midget Gallery
14.30 - 14.50Bożena Czubak
"CO" MA OSTATNIE SŁOWO? O WIDZIALNOŚCI W KRYTYCE ARTYSTÓW I NIEWIDZIALNOŚCI W KRYTYCE KRYTYKÓW
14.55 - 15.15Aneta Szyłak
15.15 - maksymalnie do godz. 16.45PANEL z udziałem speakerów i publiczności
Moderator: Dorota Monkiewicz

1 czerwca 2008 (niedziela)

TEMAT III: Prywatne/publiczne - partnerstwo? Konflikt? Wyzwanie?

10.00 - 10.15powitanie
10.15 - 10.35Julian Heynen
PRYWATNE STAJE SIĘ PUBLICZNE, PUBLICZNE STAJE SIĘ PRYWATNE. CO POZOSTAJE?
10.40 - 11.00Agnieszka Morawińska
I NIE WÓDŹ NAS NA POKUSZENIE
11.05 - 11.25Zdenka Badovinač
MODERNA GALERIJA POMIĘDZY PUBLICZNYMI I PRYWATNYMI INICJATYWAMI
Przerwa na kawę 11.25-11.40
11.45 - 12.05Paweł Leszkowicz
RYNEK IDEI, CZYLI KURATOR - HISTORYK SZTUKI WOBEC PRYWATNEJ KOLEKCJI SZTUKI
12.10 - 12.35Monika Szewczyk
FUNKCJONOWANIE PROGRAMU ZNAKI CZASU NA PRZYKŁADZIE PODLASKIEGO TOWARZYSTWA ZACHĘTY SZTUK PIĘKNYCH
12.40 - 13.00Joanna Kiliszek
13.05 - 13.25Thomas Skowronek
EFEKTY EKONOMII - SPOSOBY WARTOŚCIOWANIA W POLSKIM śWIECIE SZTUKI
13.30 - maksymalnie do godz. 14.15PANEL z udziałem speakerów, publiczności i przedstawiciela Ministerstwa Moderator: Hanna Wróblewska
14.15 Zamknięcie obrad

Brak komentarzy:

statystyka