Międzynarodowa konferencja
Krytyka i rynek sztuki
31maja-
SEKCJA POLSKA MIĘDZYNARODOWEGO STOWARZYSZENIA KRYTYKÓW SZTUKI AICA i Narodowa Galeria Sztuki Zachęta
Kuratorzy konferencji:
Dorota Monkiewicz (Muzeum Narodowe w Warszawie, Prezes Sekcji Polskiej AICA);
Komitet Organizacyjny:
SZCZEGÓŁY: http://aica-pl.org/konferencja/index.php
TEMAT I ZAKRES KONFERENCJI
Przedmiotem debaty jest krytyka w jej funkcji ocennej i związane z nią pytania:
- W jaki sposób kreowane są wartości na globalnej scenie artystycznej?
- Jaki jest mechanizm zapewnienia widzialności artyście?
- Prywatne/publiczne-partnerstwo? Konflikt? Wyzwanie?
Warunkiem przystąpienia do Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA w Polsce jest podpisanie deklaracji, w której kandydat oświadcza, że nie jest zaangażowany w działalność komercyjną na rynku sztuki. W ten sposób organizacja AICA definiuje status krytyka jako osoby niezależnej od instytucji rynku. Zapis ten nie nastręczał problemów w okresie powojennym, gdy w krajach komunistycznych taki rynek praktycznie nie istniał. Niebawem minie jednak dwadzieścia lat od czasu, kiedy sytuacja diametralnie się zmieniła.
Rozwijający się w ramach transformacji ustrojowej po 1989 roku rynek sztuki zwolna zaczyna ujawniać swoje zarysy. Jest to nowa sytuacja, wobec której wszyscy uczestnicy sceny artystycznej muszą się na nowo określić. Pojawiają się nowe obszary negocjacji: nie tylko pomiędzy krytykiem i artystą, czy krytykiem i kuratorem, ale także krytykiem i "marszandem", krytykiem i kolekcjonerem. Akty krytyczne w ich funkcji ocennej dokonywane są nie tylko w trakcie indywidualnej pracy krytyka, ale także w wyniku działalności instytucji publicznych i prywatnych: organizacji wystaw prestiżowych muzeów oraz globalnych spektakli art-worldu, takich jak biennale i targi sztuki. Pojawia się zasadnicze pytanie o wartości, które w wyniku tych działań są kreowane- czy wciąż chodzi o dzieło, czy o promocję szczególnie specjalistycznych towarów i usług? Interesuje nas język opisu tych sytuacji, tradycyjnie rozróżniający instytucje publiczne i prywatne, komercyjne i non-profit. Szczególnym przypadkiem są aspekty rynkowe działalności instytucji państwowych i samorządowych, które "produkują" wystawy i konkretne dzieła sztuki. Czy ostre rozróżnienie pojęciowe występujące w przytoczonych terminach języka pomiędzy sferą wartości niematerialnych oraz wartości rynkowych znajduje faktyczne odzwierciedlenie w nowej rzeczywistości ekonomicznej?
Konferencja ma na celu zidentyfikowanie i opis problemów, pojawiających się na styku tych dwóch obszarów, ujawnienie różnorodnych praktyk i rozwiązań, a także uzyskanie materiału do bardziej ogólnej refleksji na temat etyki zawodowej krytyka sztuki. Spodziewamy się, że udział zaproszonych gości z zagranicy, reprezentujących różnego typu instytucje artystyczne, mające wypracowane procedury oraz wieloletnie doświadczenie w kontaktach na styku instytucje publiczne/rynek sztuki przyczyni się do wzbogacenia debaty o istotne spostrzeżenia i rozwiązania.
PROGRAM
Obrady odbywają się w Sali Kinowej Zachęty
Plac Małachowskiego 3, Warszawa
Wejście od ul. Juliusza Burschego
Język konferencji: polski i angielski.
Tłumaczenie symultaniczne.
31 maja 2008 (sobota)
TEMAT I: W jaki sposób kreowane są wartości na globalnej scenie artystycznej? | |
10.00 - 10.15 | powitanie |
10.15 - 10.35 | Henry Meyric Hughes KRYTYK SIĘ ŚMIEJE |
10.40 - 11.00 | Eleanor Heartney CZY KRYTYKA SZTUKI MOŻE PRZETRWAĆ W KONKURENCJI Z RYNKIEM SZTUKI? |
11.05 - 11.25 | Christophe Domino W POSZUKIWANIU ŚWIATA NA ZEWNĄTRZ: DZIAŁANIE NA GRANICY |
Przerwa na kawę 11.25-11.40 | |
TEMAT II: Jaki jest mechanizm zapewnienia widzialności artyście? | |
11.45 - 12.05 | Dorota Folga-Januszewska KRYZYS, WOLNOŚĆ, PRZYZWOLENIE - STRATEGIE WARTOŚCI ARTYSTYCZNEJ I WARTOŚCI RYNKOWEJ |
12.10 - 12.30 | Łukasz Gorczyca |
12.35 - 12.55 | Kurt Kladler CO JEST PRZEDSTAWIANE I CO WIDZIMY? |
Przerwa na LUNCH: 13.00-14.00 | |
14.05 - 14.25 | Pokaz projektu Katarzyny Kozyry The Midget Gallery |
14.30 - 14.50 | Bożena Czubak "CO" MA OSTATNIE SŁOWO? O WIDZIALNOŚCI W KRYTYCE ARTYSTÓW I NIEWIDZIALNOŚCI W KRYTYCE KRYTYKÓW |
14.55 - 15.15 | Aneta Szyłak |
15.15 - maksymalnie do godz. 16.45 | PANEL z udziałem speakerów i publiczności Moderator: Dorota Monkiewicz |
1 czerwca 2008 (niedziela)
TEMAT III: Prywatne/publiczne - partnerstwo? Konflikt? Wyzwanie? | |
10.00 - 10.15 | powitanie |
10.15 - 10.35 | Julian Heynen PRYWATNE STAJE SIĘ PUBLICZNE, PUBLICZNE STAJE SIĘ PRYWATNE. CO POZOSTAJE? |
10.40 - 11.00 | Agnieszka Morawińska I NIE WÓDŹ NAS NA POKUSZENIE |
11.05 - 11.25 | Zdenka Badovinač MODERNA GALERIJA POMIĘDZY PUBLICZNYMI I PRYWATNYMI INICJATYWAMI |
Przerwa na kawę 11.25-11.40 | |
11.45 - 12.05 | Paweł Leszkowicz RYNEK IDEI, CZYLI KURATOR - HISTORYK SZTUKI WOBEC PRYWATNEJ KOLEKCJI SZTUKI |
12.10 - 12.35 | Monika Szewczyk FUNKCJONOWANIE PROGRAMU ZNAKI CZASU NA PRZYKŁADZIE PODLASKIEGO TOWARZYSTWA ZACHĘTY SZTUK PIĘKNYCH |
12.40 - 13.00 | Joanna Kiliszek |
13.05 - 13.25 | Thomas Skowronek EFEKTY EKONOMII - SPOSOBY WARTOŚCIOWANIA W POLSKIM śWIECIE SZTUKI |
13.30 - maksymalnie do godz. 14.15 | PANEL z udziałem speakerów, publiczności i przedstawiciela Ministerstwa Moderator: Hanna Wróblewska |
14.15 | Zamknięcie obrad |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz